Ondersteuningsteam
Sommige leerlingen hebben baat bij extra ondersteuning. Dat kan zijn op sociaal-emotioneel of gedragsniveau, maar ook bijvoorbeeld op het gebied van studievaardigheden. De leerling wordt dan besproken in het ondersteuningsteamoverleg. Daar wordt gekeken welke hulp nodig is, welke stappen ondernomen moeten worden en welke hulp de school daarin eventueel kan bieden. In dit team zitten:
Wanneer blijkt dat de school niet kan voorzien in de ondersteuning of oplossing, dan kan advies ingewonnen worden bij het CSG Expertisecentrum of bij externe partijen. Dit kan in de vorm van een meerpartijenoverleg. Eventueel wordt na overleg de hulp extern opgepakt. Externe partners zijn bijvoorbeeld disciplines van WIJ Groningen en de jeugdarts. Daarnaast heeft de school ook nauw contact met bijvoorbeeld de leerplichtambtenaar, VNN en de wijkagent.
VO WIJ
Sinds april 2016 zijn er op de VO-scholen medewerkers vanuit bovenschoolse WIJ-teams werkzaam. De medewerkers zijn in dienst van de gemeente en zullen periodiek op de scholen aanwezig zijn. De drie kerntaken voor het bovenschoolse WIJ-team zijn, daar waar nodig:
Leerlingbegeleiding
Het komt voor dat een leerling, ondanks de begeleiding van ouders, de mentor en de hulp van de vakdocent tijdens de les, toch moeite heeft met een bepaald vak of een bepaald onderwerp van een vak. Ook zijn er leerlingen die wegens bepaalde (externe) factoren achterstanden hebben opgelopen. Voor deze leerlingen biedt de school verschillende vormen van extra begeleiding. Zo heeft het Wessel Gansfort een eigen mediatheek waar de leerlingen na schooltijd huiswerk begeleiding kunnen krijgen en een leerplein, waar leerlingen groepsgewijs kunnen werken aan bepaalde schoolonderdelen.
Dyslexiescreening
Aan het begin van het schooljaar wordt er door middel van dossieronderzoek bepaald welke leerlingen in aanmerking komen voor de brugklasdyslexiescreening. Ook kunnen alle leerlingen op verzoek van ouders deelnemen aan de screening. Als de resultaten op de klassikale screening zwak zijn, wordt er uitgebreider onderzoek gedaan om vast te kunnen stellen of de leerling dyslectisch is. Door het Expertisecentrum wordt uiteindelijk bepaald of dyslexieonderzoek nodig is.
Dyslexieverklaring
Als er sprake is van dyslexie, wordt er een dyslexieverklaring opgesteld door het Expertisecentrum. Het hebben van een dyslexieverklaring is onder andere nodig om in aanmerking te komen voor compenserende maatregelen, zoals tijdverlenging of het gebruiken van een hulpmiddel.
Ondersteuning dyslectische leerlingen
In overleg met de leerling en ouders wordt gekeken of er hulpmiddelen, zoals een laptop met bijvoorbeeld voorleesfunctie nodig is. CSG-breed wordt de mogelijkheid geboden om kosteloos gebruik te maken van een licentie van de voorleessoftware Sprint Plus. Digitale schoolboeken worden gratis door school verstrekt. Ouders zorgen zelf voor een laptop. Afspraken worden vastgelegd in het digitale leerlingvolgsysteem.
Passend onderwijs
Alle kinderen en jongeren in ons land verdienen een passende onderwijsplek. Dat geldt in het bijzonder voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Passend onderwijs gaat over alle onderwijsvoorzieningen die kunnen bijdragen aan een succesvolle schoolloopbaan. Het heeft betrekking op alle kinderen en jongeren in de leeftijd tot 23 jaar.
Arrangement
Elke CSG-vestiging heeft haar ondersteuningsaanbod vastgelegd in een ondersteuningsprofiel. De school kan bij het samenwerkingsverband eventueel een arrangement aanvragen voor extra ondersteuning aan uw kind. Hiervoor zal de school contact met u opnemen. Zowel de school als ouders kunnen een Expertise- & Consultatieteam inschakelen als bemiddelaar/onafhankelijk deskundige bij een verschil van mening over de ondersteuning aan uw kind.
CSG Expertisecentrum
Sinds 1 januari 2015 heeft de CSG een eigen expertisecentrum. In het CSG Expertisecentrum is alle deskundigheid op het gebied van ondersteuning aan leerlingen gebundeld. De specialisten van het CSG Expertisecentrum leveren hun bijdrage aan de specifieke ondersteuning aan leerlingen op de CSG-vestigingen. In het CSG Expertisecentrum zitten orthopedagogen, logopedisten, dyslexiespecialisten, ambulant begeleiders en onderwijsassistenten.
Samenwerkingsverband
De scholen voor regulier en speciaal onderwijs trekken samen op. We zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor alle leerlingen die in deze regio wonen. De scholen maken onderling afspraken over de extra ondersteuning voor leerlingen die dat nodig hebben. De CSG maakt onderdeel uit van twee samenwerkingsverbanden. De vestigingen in de stad Groningen vallen onder ‘stad Groningen’ (swv 20.01) en de vestigingen Hoogezand en Winsum vallen onder ‘Groningen Ommeland’ (swv 20.02).
Wet Passend Onderwijs
Vanaf 1 augustus 2014 is de wet Passend Onderwijs van kracht. Kernpunten uit deze wet zijn dat:
Ondersteuning aan leerlingen & inzet ECT
De school krijgt jaarlijks middelen van het samenwerkingsverband als tegemoetkoming om de extra ondersteuning, zoals beschreven in het ondersteuningsprofiel mogelijk te maken. Is de school handelingsverlegen, m.a.w. kan de school niet voldoen aan de ondersteuningsbehoefte van een kind, dan dient de school een andere, beter passende plek te zoeken. Dat kan ook het speciaal onderwijs zijn. Voor een plaatsing in het speciaal onderwijs moet de school, samen met ouders/verzorgers, een toelaatbaarheidsverklaring aanvragen bij de Commissie van Advies van het samenwerkingsverband. Meer informatie over het aanvragen van een toelaatbaarheidsverklaring is te vinden op de website van het samenwerkingsverband, onder de button ‘Commissie van Advies’). Ouders kunnen uiteraard ook op school terecht voor meer informatie. Zowel de school als ouders kunnen een medewerker van het Expertise- & Consultatieteam van het samenwerkingsverband inschakelen als bemiddelaar/onafhankelijk deskundige bij een verschil van mening over de ondersteuning aan jouw kind.
Privacy van leerlingen binnen het samenwerkingsverband en de gemeente
Als school bewaken we de privacy van de leerlingen. We zijn zo terughoudend mogelijk met het delen van gegevens. Zo zullen we te allen tijde checken welke gegevens noodzakelijk zijn gegeven het gestelde doel en of er ook andere manieren zijn om het doel te bereiken. Dat betekent dat we in principe altijd toestemming vragen voor het delen van gegevens met andere instanties. Als school zijn we verplicht een aantal zaken te melden, we zullen ouders in die gevallen inlichten.